Про слово



     Слово – це найтонший різець, здатний доторкнутися до найніжнішої рисочки людського характеру. Уміти користуватися ним – велике мистецтво. В.О. Сухомлинський Розвиток мовлення учнів шляхом використання лексичного багатства рідної мови та впровадження інноваційних технологій Основна мета навчання рідної мови полягає у формуванні національно свідомої, духовно багатої мовної особистості, яка володіє вміннями і навичками вільно, комунікативно доцільно користуватися засобами рідної мови. Від багатства активного словника людини залежить змістовність, яскравість і виразність усного й писемного мовлення. Питання вивчення лексикології в школі широко висвітлюється в працях таких мовознавців, як Л.М. та Т.П. Симоненкових , І.С.Олійник , Н.П. Пашковської, А.Г.Арсірій , В.Д.Ужченка, В.Виноградова, М.Жовтобрюх, Б. Кулик, В.Новосьолової, М. Плющ, І. Ющука, Л.Скрипник та інших. Проблема зв’язку розумової та естетичної діяльності завжди привертала увагу філософів, психологів, педагогів. З давніх-давен мислителі шукають шляхи їх впливу на людину (Аристотель, А.Августин, С.Боецій, Ф.Аквінський, М.Кузанський, Леонардо да Вінчі, Т.Гоббс, Г.Лейбніц, К.Гельвецій, М.Ломоносов, Г.Сковорода, Ф.Шіллер, Л.Фейєрбах, П. Юркевич та ін.). Мене як учителя, а також носія української мови, не перестає дивувати й захоплювати її багатство і краса, тому я взяла за правило на кожному уроці рідної мови приділяти увагу лексичній роботі. Ми з учнями виконуємо лексичні вправи, що формують мовленнєві вміння й навички, сприяють розвитку логічного та художнього мислення , а також несуть виховний характер. Види лексичних вправ, які використовуються на уроках:

1) тлумачення лексичного значення слова;
2) визначення лексичних і граматичних значень слова;
3) упізнавання слова за його тлумаченням;
4) відшукування в тексті слова з певним лексичним значенням;
5) уведення в контекст слова з указаним значенням;
6) відшукування значення (значень) слова у тлумачному словникові;
7) робота з синонімами, омонімами, антонімами, паронімами, багатозначними словами, фразеологізмами;
8) лексичний розбір слів.

 Лексика – індикатор суспільства. Усі зміни загального розвитку відбиваються в лексичному складі мови. Ще слід додати, що жителі нашого регіону, а, отже, й учні, живуть в умовах білінгвізму, це в кращому разі, у гіршому – в умовах суржифікації. Тому на своїх уроках упроваджую вправи на редагування текстів, вправи з орфоепії, щоб учні вчилися правильно наголошувати слова, наприклад: рàзом, ознàка, вирàзно, множнѝк, черговѝй. У роботі постійно намагаюся використовувати інноваційні технології: дослідницький метод при вивченні нового матеріалу; діалог; робота в парах, групах, наприклад, при роботі зі словником; інтерактивні вправи «Незакінчене речення», «Інтерв’ю», «Мозковий штурм», «Інформаційне (асоціативне ) гроно», «Дерево рішень» («Дерево мети»), як підсумок роботи. Кінцевою метою словникової роботи є активізація максимальної кількості засвоюваних слів, уміння учнів використовувати їх правильно, доречно, вибираючи найбільш необхідні слова для висловлювання думок.

Коментарі